نحوه محاسبه طلای ۱۸ عیار چگونه است؟

نحوه محاسبه قیمت طلا یکی از چالش های خرید طلا و جواهرات است که در این مقاله به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد. بسیاری از ما نمی دانیم که چرا هنگام خرید طلا باید اینقدر هزینه کنیم، اما وقتی آن را می فروشیم، قیمت طلا کاهش می یابد. بنابراین لازم است با تمامی نکات و امور خرید و فروش طلا و جواهرات در مشاوران جوکار آشنا باشید.

نحوه محاسبه قیمت طلا

برخی از طلافروشان قیمت واحد هر گرم طلا را روی فاکتور نمی نویسند و فقط وزن کل، عیار و قیمت کل را می نویسند. این باعث می‌شود همزمان متوجه نشوید که آیا طلافروشان در نهایت قیمت را همانطور که به شما گفته‌اند محاسبه کرده‌اند یا خیر. اما برای اینکه در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید و از قبل بدانید که برای طلای مورد نظر خود چه قیمتی باید بپردازید، محاسبه قیمت طلا را برای شما در هنگام خرید گرد آوری کرده ایم.قیمت نهایی یک قطعه طلا برابر است با وزن طلا ضرب در قیمت واحد. قیمت واحد به قیمت طلای اصلی (مثلاً 18 عیار) به اضافه هزینه ساخت به اضافه 7 درصد سود اشاره دارد.

لطفا توجه داشته باشید که قیمت ساخت قطعات مختلف طلا یکسان نیست. اگر طلا به راحتی به وسیله ماشین آلات (مانند دستبند و زنجیر) شکل گرفته و تولید شود، هزینه های ساخت کمتر می شود. با این حال، هرچه یک تکه طلا (مانند سینه‌ ریز) ظریف تر باشد، قیمت آن بالاتر است. به عنوان مثال، پلاك یا مدال کمترین هزینه را دارد و پس از آن النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه ریز قرار دارد.البته باید گفت کشوری که طلا تولید می کند روی قیمت تولید آن نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، طلای ساخته شده در ایتالیا از طلای ایران گرانتر و ظریف‌ تر است.البته ایران خرید و فروش طلای خارجی را ممنوع کرده است.

نحوه محاسبه قیمت طلای 18 عیار

نحوه محاسبه قیمت طلای 18 عیار فرمول خاصی دارد که تمامی طلافروشان از آن استفاده می کنند. فرمول به شرح زیر است:

9% مالیات بر ارزش افزوده + 7% سود فروشنده طلا + (وزن طلا x (کارمزد ساخت + قیمت یک گرم طلای 18 عیار))

شایان ذکر است برخی از طلافروشی ها به جای محاسبه جداگانه مالیات 7 و 9 درصدی سود فروشگاهی، آنها را هنگام محاسبه قیمت طلا با هم جمع می کنند. این روش محاسبه کاملاً برای خریدار مفید است؛ زیرا قیمت محاسبه شده کمتر است.

به یاد داشته باشید، قیمت روز طلا قیمتی است که در تابلوی معامله‌ گران طلا نمایش داده می‌شود. برای درک بهتر این فرمول، به این مثال توجه کنید. شما قصد خرید یک گردنبند با وزن 18 گرم و 700 سوت دارید. به عنوان مثال قیمت طلای 18 عیار امروز 740 هزار تومان است. پس از ضرب این دو عدد، 13838000 تومان به دست می آید که قیمت اصلی طلای گردنبند مورد نظر شما است.

وزن طلا

وزن طلا در طلافروشی ها باید با ترازوی بسیار دقیق محاسبه شود و هر 6 ماه یکبار توسط بازرسان انجمن طلا و جواهر بررسی و آزمایش شود.

نحوه محاسبه هزینه ساخت

دستمزد ساخت طلا به اندازه سودی است که یک طلاساز از ساخت طلا به دست می آورد. طلافروشان این مبلغ را علاوه بر قیمت اصلی یک گرم طلا و دستمزد ساخت طلا دریافت می کنند.البته باید بدانید که طلاهای مختلف فرآیند ساخت متفاوتی دارند. هرچه مدل طلایی بیشتر به روز شود، قیمت آن بیشتر می شود. گفته می شود، به طور کلی، دستمزد برای ساخت جواهرات بر اساس طرح های آنها است و نرخ تایید حقوق مشخصی وجود ندارد.

تولید طلای ماشینی و پرتیراژ هزینه کمتری برای تولید دارد. مدل هایی که کار دست هستند محدود ترند و هزینه ساخت بالاتری دارند. البته این بدان معنا نیست که تمام طلای مصرفی در ساخت ماشین کم دستمزد است. در عوض، پیچیدگی طراحی و نوع نصب سنگ بر هزینه نیروی کار تأثیر می گذارد. البته ممکن است فروشنده به تنهایی میزان اجرت را تعیین و دریافت نکند، بلکه باید این مبالغ را بر اساس فاکتورهای خرید دریافتی از تولیدکنندگان و بانکداران طلا دریافت کند.

 

 

قیمت جواهرات با قیمت طلا متفاوت است. هنگام خرید جواهرات سنگ های قیمتی، باید هزینه سنگ را جداگانه پرداخت کنید. در واقع وزن سنگ و طلای مورد استفاده در جواهرات در فاکتورها درج شده است و خریدار علاوه بر پرداخت طلا باید قیمت سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. اما سنگ های قیمتی اغلب با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود در زمان فروش خریداری می شوند.

در صورت داشتن طلا با سنگ بدلی، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای 18 عیار محاسبه می شود، اما در زمان فروش، وزن سنگ های بدلی از وزن کل طلا کسر می شود و فقط وجه آن کسر می شود. به شما پرداخت می شود. این بدان معناست که شما برای جواهرات (جعلی یا واقعی) پول پرداخت کرده اید، اما نمی توانید پول را هنگام فروش آن پس بگیرید. در واقع شما برای استفاده از زیبایی این سنگ ها هزینه کرده اید و هیچ ارزش مالی برای شما ندارند.


سود طلافروشان

سود طلافروشان توسط سندیکا تعیین می شود و بالغ بر 7 درصد است که طلافروشان مجاز به دریافت آن از خریدار هستند. برای یافتن 7 درصد کافی است مقدار طلای خام را با دستمزد اضافه کنید. حاصل را در 7 ضرب کرده و بر 100 تقسیم کنید.

 سود طلافروشان طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

قیمت طلا + کارمزد تولید = تعداد به دست آمده × 7% = سود زرگر

به عنوان مثال اگر قیمت طلا 496 هزار تومان است، قیمت طلایی که انتخاب کرده اید 34 هزار و 800 تومان است، سود حاصل از فروش طلا از فروش این طلا حدود 37 هزار و 356 تومان است.


مالیات بر ارزش افزوده طلا

هر چیزی که سرمایه در نظر گرفته شود باید مشمول مالیات شود. طلا نیز سرمایه است و مالیات آن را خریدار (مشتری) باید پرداخت کند. مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد قیمت طلا در نظر گرفته می شود.


محاسبه سریع قیمت طلا

برای محاسبه سریع قیمت طلا می توان از فرمول زیر استفاده کرد. برای این کار، تنها چیزی که نیاز دارید یک ماشین حساب است تا به سرعت یک دلال طلا قیمت طلا را دریافت کنید. دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:

ابتدا روی ماشین حساب قیمت یک گرم طلا به اضافه فی‌اجرت + 16 را اضافه کنید. سپس دکمه % (درصد) ماشین حساب را فشار دهید. بدون هیچ کار اضافی، دکمه ضربدر را در ماشین حساب فشار دهید و وزن طلا را وارد کنید. در نهایت دکمه برابر (=) را فشار دهید تا قیمت طلا مشخص شود.

قیمت یک گرم طلا + فی‌اجرت + 16 + درصد وزن طلا = قیمت طلا


محاسبه قیمت طلا در زمان فروش (محاسبه قیمت طلای دست دوم)

حتی اگر تنها یک روز از خرید طلای خود گذشته باشد و بخواهید آن را بفروشید، پرداخت و سود طلافروش از طلا کسر می شود و طلا به قیمت دست دوم از شما خریداری می شود. طلا این یک قانون است و در تمام طلافروشی ها اجرا می شود. چرا؟ زیرا طبق قانون، طلافروش حق ندارد طلای جدیدی را که خریده است به قیمت طلای قدیمی به دیگران بفروشد.

قیمت ذکر شده برای یک مثقال طلای 17 عیار می باشد. زمانی که زرگران می خواهند قیمت یک گرم طلای 18 عیار (750) را از روی مظنه محاسبه کنند، آن را بر عدد طلای 4.33 تقسیم می کنند. و همینطور قیمت یک گرم طلای 18 عیار را می گیرند؛  که با این قیمت به شما طلا می‌فروشند. حال برای محاسبه قیمت طلای دست دوم قیمت را بر عدد طلایی ۴.۳۹ تقسیم کنید. از این روش برای محاسبه قیمت یک گرم طلای دست دوم (740) استفاده کنید.

برای درک نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان فروش به مثال زیر توجه کنید: فرض کنید قیمت روی تابلوی طلافروشی 2039000 تومان است. طلافروش برای تعیین قیمت طلای دست دوم شما 2039000 را بر 4.39 تقسیم می کند و رقم 464000 قیمت طلای دست دوم است.

 

قیمت طلا را در زمان خرید محاسبه کنید


قیمت طلا را در زمان خرید محاسبه کنید

برای محاسبه قیمت نهایی طلا از فرمول زیر استفاده کنید:

قیمت طلا + 9% مالیات بر ارزش افزوده + 7% سود فروش طلا + هزینه ساخت = هزینه نهایی که باید بپردازید.

چرا قیمت «خرید» طلا با قیمت «فروش» طلا متفاوت است؟

هنگام خرید طلا از فروشگاه طلا، مواردی مانند مالیات بر ارزش افزوده، درصد سود فروشنده و هزینه ساخت به مقدار نهایی طلا اضافه می شود. همه این اقلام هنگام فروش طلا از قیمت طلا حذف می شوند. به همین دلیل است که طلای مستعمل ارزان تر از طلای نو است.توجه داشته باشید که اگر یک قطعه طلا با سنگ های بدلی دارید وزن کل آن بر اساس قیمت طلای 18 عیار است. اما در زمان فروش، وزن سنگ تقلبی از وزن کل طلا کسر می شود و فقط سکه طلا به شما پرداخت می شود.

هنگام خرید جواهرات با سنگ های قیمتی، باید ارزش سنگ های قیمتی را جداگانه پرداخت کنید. در واقع وزن سنگ های قیمتی و طلای به کار رفته در جواهرات در فاکتور درج شده است و خریدار باید علاوه بر طلا، قیمت روز سنگ قیمتی را نیز بپردازد.

اما جواهرات اغلب کمتر از ارزش واقعی خود فروخته می شوند که برای یک فروشنده معمولی چندان خوشایند نیست.اگر قصد دارید روی طلا سرمایه گذاری کنید و نمی خواهید متحمل هزینه های آینده شوید، دور جواهرات را با سنگ های بدلی خط بکشید. گوهر های کوچک ارزش اقتصادی ندارند و برای کسب سود از خرید و فروش جواهرات تنها باید نگین های بزرگ و سنگین را انتخاب کنید. در غیر این صورت، سنگ های کوچک ارزش افزوده ای برای شما به همراه نخواهد داشت.

حتما به یک جواهرفروشی معتبر سر بزنید. حتی بهتر است به همان فروشگاهی بروید که آن را خریداری کرده اید. همچنین توصیه می کنیم قبل از فروش قیمت ها را از چند فروشگاه مختلف دریافت کنید تا مطمئن شوید که طلای خود را کم فروشی نمی کنید. دقت کنید که وزن و عیار طلای خود را از روی فاکتور خرید بررسی کنید تا بتوانید با اطلاعات کافی به فروشگاه مراجعه کنید.


تفاوت قیمت طلا و جواهرات را محاسبه کنید

محاسبه قیمت طلا در فروش طلا به این صورت است که قیمت روز هر گرم طلا علاوه بر کارمزد ساخت و سود فروشنده (7 درصد یا 8 درصد) محاسبه می شود. اما برای فروش زیورآلات قیمت هر گرم طلا در روز + کارمزد که شامل: ارزش سنگ های قیمتی استفاده شده، هزینه ساخت پایه جواهرات، کارمزد و سایر هزینه ها + سود فروشنده (15% تا 20) می باشد. ٪ محاسبه می شود.

باید توجه داشته باشید که در کارهای ساخته شده از طلا، هزینه های تولید و سود فروشنده به صورت روزانه کسر و خریداری می شود. اما راه فروش جواهرات به این صورت است که سود فروشنده (15% تا 20%) را کسر کرده و سپس افزایش یا کاهش قیمت روز درج شده در فاکتور را محاسبه کرده و قیمت را به صاحب آن پرداخت کنید.

قیمت جواهرات همیشه بسیار بالاتر از قیمت طلا است زیرا ساخت زیورآلات به دقت و زمان بیشتری نیاز دارد و به دلیل سنگ های قیمتی به کار رفته در فرآیند ساخت و احتمال شکستن آن جواهرات اغلب کاری پرخطر محسوب می شود. و در نتیجه برای ساخت جواهر هم اجرت بیشتری دریافت می‌شود.


محاسبه قیمت طلای بدون اجرت


طلای بدون کارمزد با طلای دست دوم متفاوت است. طلا بدون اجرت، نو و استفاده نشده است. اما طبق گفته اتحادیه طلا و جواهر، مالیات بر ارزش افزوده باید بر روی کارمزد ساخت محاسبه شود. بنابراین، طلا بدون دستمزد معاف از مالیات است. دستمزد طلا بر حسب گرم محاسبه می شود. یعنی مثلا هر گرم طلا 35 هزار تومان است. البته درصدهای محاسبه شده توسط برخی طلافروشان معمولا بین 4 تا 6 درصد قیمت طلا متغیر است.

با این توضیحات حتما متوجه شده اید که محاسبه قیمت طلای آزاد مشابه محاسبه قیمت طلای دست دوم است و دیگر نیازی به پرداخت هزینه ساخت و مالیات بر ارزش افزوده به ازای هر گرم طلا نیست. زرگر فقط 7 درصد سود مغازه اش را از شما می گیرد.

 

محاسبه قیمت طلای بدون اجرت


کلام اخر

گفتیم کسانی که قصد خرید طلای نو را دارند باید دستمزد، سود و مالیات فروشنده را بپردازند که در زمان فروش از قیمت خرید آن ها کسر می شود. اما قیمت طلای دست دوم بسیار کمتر از قیمت طلای نو است. زیرا هنگام خرید طلای دست دوم هیچ هزینه اضافی مانند مالیات بر ارزش افزوده، دستمزد و ... وجود ندارد. خرید طلای بدون کارمزد از طلای نو به صرفه تر است. البته این موارد تنها زمانی اهمیت دارند که به خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری نگاه کنید. اگر زیبایی و منحصربه‌فرد بودن جواهرات طلای شما برایتان مهمتر از قیمت و ارزش آن است.

انصراف از نظر
فقط کاربران عضو می توانند نظر بدهند