هر آنچه که باید از فلز نقره بدانید

هر آنچه که باید از فلز نقره بدانید

در ادامه هر آنچه که می بایست از فلز نقره بدانید از تاریخچه این فلز تا خواص و کاربرد ها ذکر شده است.

تاریخچه فلز نقره

نقره، فلزی که تاریخچه کهن دارد از گذشته های دور در سطح زمین استخراج می گردید ، بسیار مورد علاقه بشر بود و از آن برای ساخت زیورالات تزئینی و ظروف های مختلف استفاده می شد، با گذشته تاریخ محبوبیت این فلز به حدی رسید که عیار بندی گشت و در امور مالی دنیا جز موثر ترین بخش ها میادلاتی قرار گرفت.

مشاوره خرید جواهرات نقره

تولد

دوره هزاره چهارم قبل از میلاد (دوره سومری ها) در کتاب های تاریخی به نحوه ساخت این فلز اشاره شده است. در این دوره رومیان ، یونانیان ، مصریان و ایرانیان باستان همواره از آن استفاده های زینتی و تجاری می کردند.

طبق کشفیات انجام شده ایرانیان باستان جزو اولین کسانی بوده اند که از فلز نقره استفاده می نمودند.

تاریخچه نقره : ظهور

بعدها معادن نقره در امریکا و مکزیک برای اولین بار کشف شد و موجب پیشرفت و دگرگونی صنعت این کشورها گردید، به قدری این دوران از لحاظ مختلف دارای اهمیت بوده که دوران بعد کشف این فلز را به اسم Argentina نام گذاری کرده اند ، Argentina  از سالهای ۱۷۹۲ تا ۱۹۶۵ سیستم پولی و مالی آمریکا را دگرگون ساخت.
حوالی پایان قرن ۱۹ میلادی ایالات متحده این فلز را جزو فلز های گران بها و با ارزش قرار داد در آن زمان نقره در صنایع عکاسی ، جواهر سازی و الکترونیک بیشترین کاربرد را داشت.

پیشروی در تاریخ

هم اکنون کشور های مکزیک ، آمریکا و پرو جزو بزرگترین تامین کننده های نقره در جهان هستند.

کاربرد های مهم این فلز امروزه در عیارهای مختلف جواهرات و زیورآلات ، در صنایع الکتریکی و گرمایی ، لوازم جراحی های پزشکی و دندانپزشکی و همچنین لحیم کاری و راکتور های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در جدول تناوبی عناصر مندلیف silver را با نام AG نام گذاری کرده اند.

 

در جدول تناوبی ag دارای عدد اتمی ۴۷ در ردیف ۵ و گروه ۱۱ قرار میگیرد.

در تصویر پایین آرایش اتمی عنصر نقره را مشاهده می کنید. ( p : پروتون / N : نوترون )

 

و اما تایخچه نقره در ایران

در ایران معادن زیادی در نقاط مختلف دارای سنگ نقره می باشند ، مانند : معادن نخلک در میانه کویر لوت در انارکِ نائین اصفهان که جزو معادن قدیمی هستند، از فلزات گران بها این معادن در زمان ساسانیان به منظور ساخت ظروف معروف به سیمین استفاده می شد در دوره ساسانیان هنر نقره کاری رونق فراوانی داشت . این فلز در گذشته به نام سیم معروف بوده است.

“گفت سعدی صبر کن یا سیم و زر ده یا گریز                 عشق را یا مال باید یا صبوری یا سفر”

همچنین استان کرمان که دارای معادن بسیار زیادی مانند معدن مس است از سنگ های عظیم مس، سرب نقره را استخراج می کنند.

در ایران شهرهای مختلفی از جمله تبریز و اصفهان، مشهد در تاریخ به ساخت نقرهجات معروف هستند و اساتید اهل فن بسیاری در این زمینه فعالیت دارند که جزو تاریخچه نقره در ایران محسوب می شوند.خلوص این فلز در ایران مانند اکثر دگر کشور ها با عیار ۹۲۵ ساخته می شود.

زیورآلات نقره در ابتدا به صورت رینگ ساده نقره و پس از آن با نقش و نگار و حکاکی های زیبا ساخته می شد.

عیار نقره

در ساخت زیورآلات از ۹۲٫۵ درصد نقره خالص و ۷٫۵ درصد فلزات دیگر مانند قلع ، مس و … استفاده می شود که به زیورآلات با عیار ۹۲۵ معروف هستند. این ناخالصی به منظور استحکام یافتن و دوام بیشتر زیورآلات انجام می گردد.

ظروف نقره که نیاز به استحکام چند برابری نسبت به زیورآلات دارند از عیار پایین تر مانند ۸۲۰، ۸۴۰ ، ۸۵۰ ساخته شده اند.

خواص فلز

از جمله خواص نقره می توان به تاثیر بر گردش خون، خواص درمانی غدد چربی و عروقی، تسکین درد، ضد قارچ و باکتری بودن آن اشاره نمود.

در بخش مقالات نقرا درباره خواص و خصوصیات فلز نقره به صورت مفصل بررسی انجام شده است.

کاربرد های فلز

بیشترین کاربرد این فلز در زیورآلات و تزئینات است از طرفی این فلز در پزشکی و دندانپزشکی ( آمالگام ) کاربرد فراوان دارد همچنین در صنایع عکاسی و مهتر از همه در ساخت پنل های خورشیدی از نقره استفاده های زیاد می گردد.

برای مشاهده و خرید نقره جات زیورآلات فروشگاه اینترنتی کافه نقره کلیک کنید.

 

انصراف از نظر
فقط کاربران عضو می توانند نظر بدهند